reklama

báseň - Naspäť doma

...postrádal som viac slnka, čo energiu nabije; vonku vietor; a ak náhodou leto, tak babie...

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)
Obrázok blogu

Naspäť doma

Každé ráno vstávať v detskej izbe z matracu je
pocit, ktorý vyše tisíc dní bol pre mňa pasé.
A aj keď to v mojom veku niekto zatracuje,
ja som šťastný, cítim sa sťa víťaz po zápase.

Pre mňa nemožné žiť v krajine, kde je furt jeseň,
postrádal som viac slnka, čo energiu nabije.
Vnútri vlhkosť, že po stenách kontrolujem pleseň,
vonku vietor; a ak náhodou leto, tak babie.

Prvý deň tam - smial som sa Tescu, čo bolo z tehál,
a pýtal som sa sám seba "čo tu vlastne robím?"
Posledný deň som tam už ako domáci behal,
a pýtal som sa sám seba "čo tu ešte robím?"

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Veľa mi vzal, veľa mi dal tamten britský ostrov,
chybovať tam znamená pohrávať sa s rizikom.
Hlavne zo začiatku treba ozaj pohnúť kostrou,
túžbu po domove na čas odstrániť zmizíkom.

Kto chce prežiť, zrejme na čas svoje zuby zatne
a, kým sa postaví na svoje nohy, krv potí.
Teplo domu či skôr ubytovne cíti matne,
nemáva to tam na ružiach ustlané sprvoti.

Videl som ľudí, čo nehľadajú len robotu,
ale často aj sami seba, zmysel života,
zistiť čo je iba v ňom, bez rodiny, lebo tu
doma necháš vše, tam si dobrovoľná sirota.

Jestvuje tam diskriminácia nefajčiarov:
cez šichtu sa zopäťkrát s cigaretkou vykotím.
Tí, čo nie sú kamaráti s touto pľúc oštarou,
makajú v súčte viacej, tak nech žije nikotín!

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Londýn - miesto, ktoré robí z ľudí horších ľudí,
mesto hriechu, pokušenia, labilných záväzkov.
Toľko príležitostí skaziť sa, až to studí,
pulz ulíc, ktorý tepe šialene, nie len rezko.

Preto môj cieľ bolo len doniesť si dáke libry,
nestráviť tam dlho aby nedošlo k poruche,
byť človekom, ktorý si tam angličtinu cibrí,
navarí, operie, bo mama nie je po ruke.

Nechcel som prísť naspäť o dekádu a bedákať,
ako som možnosť byť doma za plat obetoval,
vidinou tučného šeku sa tam nechal zlákať;
nie! Domov, rodina sú viac! Prachy sú len obal.

Každý máme svoje sny a každý je o inom,
ľudia ich odchodom preč z vlasti väčšinou hubia,
makajú ďaleko preč, sny vyletia komínom,
alebo ich stavajú narýchlo, bez podhubia.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Sú tam kvantá ľudí, čo denne vravia o zmene,
pritom ani len o rok nevybočia zo stáda,
zakrnejú tam, kde ich ničia mlynské kamene,
zatuchnutosť sa potajme do životov vkráda.

Pristihnú sa pri tom, že nepatria vlastne nikam,
rezolútne som odmietol zažiť také čosi!
"Kde domov môj? Nad Tatrou? Len vzlykám, vzlykám, vzlykám."
Radšej domov blízky ako zisky; nebyť bosý.

Netvrdím, že ostať tam musí byť nutne hlúpe,
mnohí sú tam radi a nechystajú sa naspäť.
Mnohým sa však napokon to pozlátko olúpe
a zistia, že chcú späť a majú už cez tridsaťpäť.

No aby som neopomenul tie pozitíva,
ktoré mi chýbajú, tak poviem - lacný ananás;
jahodové triflé; liči džúsik, ktorý býva
v každom šope; pár skvelých ľudí, pripíjam na nás!!

SkryťVypnúť reklamu
reklama

A nemám vôbec poňatia, že čo príde o rok,
ani len budúci utorok, veď nie som prorok.
Viem však pripiť vo viac rečiach, keď povolí korok:
maďarsky "egešegedre" a rumunsky "norok".

Zvykol som si tam pozerať sa na ľudí zhora,
teraz to vyznie, že som horenos... no, vec vkusu.
Žiadny strach, neopustila ma moja pokora,
myslel som to tak - z poschodového autobusu ;)

Som už doma, novú kapitolu som tu začal,
vstrebávam to, začínam pomalinky od nuly.
Už budem iba pán Zachar a nie "mistr Začar",
tie časy sa už zrejme navždycky pominuli.

Skúsim zúročiť svoj kredit, snáď nie je nulový,
nájdem prácu, hoc plat sa mi bude zdať minimal,
nájdem žienku, čo sa na plat aj tak neuloví,
spravím všetko pre to, aby som život iný mal.

Tak mi to, Londýn, prepáč, ale vlasť je len jedna,
to je tá zem, kde som vždy chcel zapustiť korene.
A nech by tu bola doba akokoľvek biedna,
tu chcem raz vychovať deti, spraviť všetko pre ne.

Pre pýchu prepychu nevzdal som sa domoviny,
"chcel si to, mistr Začar, tak teraz na pedál šlap!"
Tu je zemepísna šírka mojej rodnej hliny,
z ktorej odišiel vtedy chlapec a vrátil sa chlap.

(október 2016)

niečo ako funpage tu :)

Martin Zachar

Martin Zachar

Bloger 
  • Počet článkov:  177
  •  | 
  • Páči sa:  10x

Neobyčajne obyčajný človek, ktorého svet zrkadlia jeho verše :))) Zoznam autorových rubrík:  Básne - nezaradenéBásne - humornéZaujímavostiMS 2002Súkromné

Prémioví blogeri

Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu